איך לבנות תכנית אסטרטגית לפיתוח משאבים?

לא מעט פעמים אני מגלה שאסטרטגית פיתוח המשאבים של הארגון היא "לשלוח מיליון בקשות לכל מיני קולות קוראים ולקוות שמשהו מזה יפגע". זו לא ממש אסטרטגיה לפיתוח משאבים, ואפילו כטקטיקה אתן חייבות להודות שמדובר ברעיון לא מוצלח בכלל.

למה?

  1. אסטרטגית פיתוח המשאבים צריכה לעמוד בהלימה לאסטרטגיה הכללית של הארגון. אם למשל אתן מתכננות להרחיב את הפעילות של הארגון לאזורים אחרים בארץ, אז ברור שאסטרטגית פיתוח המשאבים תצטרך לתמוך בעקרון הזה. ייתכן שיידרש לכם מימון רציני לבינוי ותשתיות מורכבות – האם גם אז תשלחו אינסוף בקשות לכל מיני קרנות ותנסו לגייס מכל אחת מהן 50,000 דולר עד שיצטברו לכם מיליוני שקלים?
  2. אסטרטגית פיתוח המשאבים צריכה לעמוד בהלימה לתיאוריית השינוי של הארגון שלכם. אתם חייבים לוודא שהבעיה החברתית שאתם נותנים לה מענה שרירה וקיימת ושהפתרון שאתם מציעים אכן מתאים ויש לו יכולת לייצר השפעה אמיתית בשטח. לפעמים ארגונים ממשיכים לגייס כסף לפעילות מתוך עקרון אינרציה כלשהו ("כי ככה עשינו כל השנים") מבלי לוודא שהפעילות עדיין רלוונטית. לפעמים המצב בשטח משתנה ואין יותר קשב או סובלנות לדרך הפעולה הרגילה שלכם (ע"ע קורונה למשל). מה שהיה תמיד הוא לא בהכרח מה שיהיה, או במילים אחרות – אתם חייבים לשמור על גמישות והקשבה ולא לפחד לעשות שינויים.
  3. אסטרטגית פיתוח המשאבים חייבת להסתכל על מה שקורה מחוץ לארגון (בעיר, במדינה, בעולם) אבל גם פנימה, לתוך הארגון: אפשר להגיד עד מחר "מה חייב להיות" אבל אם אין כוח אדם או צוות לממש את כל זה – אז כמובן שלא השגנו בזה שום דבר. לכן אסטרטגית פיתוח המשאבים חייבת לקחת בחשבון את הכוחות הפועלים בארגון, את בעלי העניין שלו ואת כל הזירות החיצוניות שיכולות לסייע לכן.

אז איך לבנות תכנית אסטרטגית ריאלית לפיתוח משאבים?

  1. מוודאות מהם היעדים האסטרטגיים הכללים של הארגון: לשנה הקרובה, לשנתיים הקרובות, לחמש השנים הקרובות.
  2. בודקות מהו המצב הקיים בארגון, ממי אנחנו מגייסות בד"כ וכמה: איזה דברים עובדים טוב ונוכל להמשיך לקיים אותם, איפה יש לנו קשיים ואנחנו צריכות להתגבר עליהם, איפה יש לנו קשיים ולא נצליח לעולם להתגבר עליהם. בונים תרשים "עוגה" ובו מחלקים את ההכנסות של הארגון לפי נושאים: כמה כסף מקרנות בישראל, בחו"ל, ממשרדי ממשלה, רשויות מקומיות, דמי חבר, קמפיין התרמה שנתי וכן הלאה.
  3. משוות את המצב הקיים למקום שהיינו רוצות להגיע אליו (ראו סעיף 1), תוך התבוננות בכוחות הקיימים בארגון ובכוחות החיצוניים שמשפיעים עלינו: לדוגמא, אם הארגון מעולם לא גייס כסף מהממשלה, אבל במקרה התחלפה לה הממשלה ויש קשב מחודש לנושאים שבהם הארגון עוסק (למשל אושר תקציב חדש או שיש שרה חדשה הממונה על התחום) – הרי שצריך לתכנן איך מתחילים לגייס כסף מהממשלה ומי יעשה את זה. המשימה שלנו היא תמיד לגוון את מקורות ההכנסה ולא רק להגדיל אותם.
  4. מגבשות את בנק הפרויקטים של הארגון – למה אנחנו מגייסות? האם כל הפרויקטים עדיין רלוונטיים? ואם כן – את מי הם יכולים לעניין?

החיבור בין 4 המרכיבים האלה הוא העיקרון המסדר של אסטרטגית פיתוח המשאבים שלכם.

רוצות לעשות את זה ממש מקצועי? דברו איתי כמובן.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
חגית שמלי

חגית שמלי

מזה כעשור מתמחה בפיתוח משאבים, ניהול שותפויות וקשרי קהילה בארגוני חברה אזרחית. אשמח לעשות זאת בשבילכם:

רוצים לדבר על זה?

כתבו אלי:

בואו נדבר דילוג לתוכן