משימת פיתוח המשאבים כוללת גיוון של מקורות ההכנסה של הארגון כדי שאפשר יהיה להכניס יותר כסף לקופה. הרבה מאד ארגונים מבינים שלא כדאי להישען יותר מדי על מקור תקציבי אחד והם מנסים להשתחרר ככל האפשר מפילנתרופיה ומכספים שאינם מובטחים להם באופן קבוע. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות יצירת אפיק מניב הכנסה לארגון.
מה זה בכלל אפיק מניב הכנסה?
ממש בגדול: מכירה של שירות או מוצר שהארגון עוסק בו ממילא (או יודע לעשות), אבל במקום לתת אותו בחינם למוטבים הרגילים שלו – הוא מוכר אותו בתשלום למוטבים אחרים. הארגון יכול להשכיר נכסים, מתקנים או תשתיות פיסיות שעומדים לרשותו והוא ממילא משלם עליהם כסף – כמו למשל חדרים או חללים שנמצאים בארגון ושלא נעשה בהם כל שימוש החל מהשעה 4 אחה"צ. הוא גם יכול למכור תוכן ייחודי שיש ברשותו, כמו למשל כיצד להנגיש שירות לקהל עם מוגבלות (במידה שתחום העיסוק שלו הוא נגישות ושירותים לאנשים עם מוגבלויות). כך למשל, אם הארגון יודע כיצד ללוות ולתמוך באנשים עם מוגבלויות והוא עושה זאת במסגרת פעילותו השוטפת מבלי לגבות מהמוטבים שלו תשלום – הוא יוכל להציע את הידע הייחודי הזה לבתי-חולים ברחבי הארץ וללמד אותם כיצד לפעול ביום יום מול אוכלוסיות אלה – ועל כך כן לגבות תשלום.
וקצת יותר בקטן: אפיק מניב הכנסה חייב להיות קשור קשר הדוק למטרות הארגון ולהשפעה שהוא מבקש לייצר. מעבר לרווח הכספי שהוא יכול להניב הוא חייב להניב רווח חברתי, כלומר זהו אפיק שיש בסופו שורת רווח כפולה (חברתית ועסקית) והוא מרחיב את האימפקט החברתי ואיתו גם את המודעות לעשייה שלכם.
נשמע מעולה, אז למה לא כולם עושים את זה?
מזה כעשור מתמחה בפיתוח משאבים, ניהול שותפויות וקשרי קהילה בארגוני חברה אזרחית. אשמח לעשות זאת בשבילכם: