תפקיד הועד המנהל

לוועד המנהל של העמותה יש תפקידים רבים. אני מפנה אתכם לקישור הזה באתר של "שיתופים" שמציג מדריך מפורט לתפקידי הועד המנהל ודרכי ההתנהלות שלו. אגב, אם עוד לא הכרתם את אתר שיתופים – כדאי להכיר מקרוב, יש בו ידע מעולה וחשוב.

אני רוצה להתמקד בתפקידי הועד המנהל בכל הנוגע לפיתוח משאבים, שזו לא פעם נקודה כואבת אצל ארגוני מגזר שלישי. בחו"ל נהוג שהמנהיגות המתנדבת (הלא היא הועד המנהל) תורמת מיד שנה כסף לעמותה שבראשה היא עומדת. בישראל זה לא ממש מקובל, לצערי, וחבל.

אז מה כן הועד המנהל אמור לעשות בהקשר של פיתוח משאבים?

הועד המנהל פועל יחד עם הנהלת העמותה לפתח משאבים שונים ולגוון את מקורות ההכנסה ככל שאפשר. הוא צריך לקחת חלק פעיל בניסיונות גיוס המשאבים באמצעות פתיחת דלתות ופגישות עם נציגי קרנות, תורמים פרטיים, אנשי עסקים וכן הלאה – בכל מקום שיש בזה צורך כמובן. כל זה לצד ייצוג פעולות העמותה במגוון מקומות כמו תקשורת, מול מתנדבים, מול שותפים וכן הלאה.  

בהקשר של פיתוח משאבים, תפקיד מנהלת העמותה ו/או מנהלת פיתוח המשאבים בארגון הוא להפעיל את הוועד המנהל, להנחות אותו ולבקש ממנו לסייע במאמצי הגיוס באפיקים הרלוונטים ובמקומות שבהם יש לחברי הועד ערך מוסף. האמירה "אנחנו צריכים לגייס מיליון שקל" היא אמירה כללית, סתמית ומאד לא מגייסת. אבל אם עשיתם קצת מחקר וגיליתם שיש קרן שמתאימה לפרויקט שלכם או איש עסקים שיכול לעזור, תפקידכם הוא לפנות לועד המנהל ולבקש: "אנחנו רוצים לקבוע פגישה עם X, להזמין אותם לביקור אצלנו ולראות אם יוכלו להשתתף במימון חלק מהפעילות שלנו בעלות של Y ₪ ". זו כבר אמירה יותר קונקרטית ויותר קל לחברי הועד לחשוב על דרכים יצירתיות להגיע לאיש הקשר המתאים ולנסות לסייע.

אבל מה עושים כשהועד המנהל לא פעיל ולא רואה את עצמו אחראי לפיתוח המשאבים?

  1. להתעקש. לנסות להפעיל אותו בכל זאת. להסביר שתחום פיתוח המשאבים יהפוך להיות חלק מרכזי בפעילות השנה ושאתם זקוקים לעזרתם כדי לעמוד במשימה הזו. יש מצב שהכרזה כזו תפעיל סלקציה עצמית וחלק מחברי הועד יעזבו מרצונם. זו יכולה להיות הזדמנות להכניס חברים חדשים שכן רואים בפיתוח המשאבים של הארגון משימה שלהם. טיפ: הגדירו את זה כמשימה אינהרנטית בפני כל חבר.ת ועד חדשים.
  2. נסו לבנות ועדת פיתוח משאבים מתוך חברי הועד, שתתמקד בתחום הזה. אפשר לקרוא לה גם "מועצה מייעצת", או "חברי הארגון" או כל שם אחר שאינו מאיים על חברי הועד האחרים.
  3. אל תשכחו שהתפקיד שלכם הוא להפעיל את הועד או את הועדה בצורה ברורה ומסודרת. חייבים להכין מראש את הפגישות שעוסקות בפיתוח משאבים ולא להשאיר אותן ליד המקרה: בכל פגישה כולם יודעים מראש על מה הולכים לדבר, אתם מכינים חומרים לחברי הועד כדי שיהיה להם עם מה לעבוד ומה להעביר הלאה (ברושור, סרטון קצר, לינק לאתר, כרטיס פרויקט, תקציב וכן הלאה). בסוף כל פגישה מוגדר אחראי.ת למשימה ואתם מבצעים פולואו אפ מסודר. את הפגישה הבאה מתחילים בסיכום הפגישה הקודמת ועדכון של מה שקרה עד כה. המפתח הוא שאתן תגבשו תכנית פעולה, ותעבדו יחד עם חברי וחברות הועד תוך הגדרה ברורה של מה נדרש מהם לעשות כדי לממש אותה.
  4. לבקש עזרה מקצועית. לפעמים יותר קל לחברי הועד לשמוע מיועץ חיצוני שמשימת פיתוח המשאבים מוטלת על כתפיהם, ובמקביל לקבל ייעוץ והדרכה איך לעשות את זה. בישראל כולם מכירים את כולם, כולם יכולים להגיע לכולם – צריך רק לדעת איך לבקש ומה לעשות. 
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
חגית שמלי
חגית שמלי

מזה כעשור מתמחה בפיתוח משאבים, ניהול שותפויות וקשרי קהילה בארגוני חברה אזרחית. אשמח לעשות זאת בשבילכם:

רוצים לדבר על זה?

כתבו אלי:

בואו נדבר דילוג לתוכן