לפני שאנחנו מתחילות לפתח משאבים, לפני שאנחנו מתחילות לעשות כל דבר שהוא, חשוב שנגדיר לעצמנו מהי תיאורית השינוי של הארגון.
תיאורית השינוי היא הסבר רציונלי המקשר בין התוצאה שהארגון רוצה להציג לבין הפעולות שהארגון רוצה להשיג. ככל שתיאורית השינוי של הארגון מבוססת על בחינה עמוקה של הסוגייה החברתית בה הוא מבקש לטפל ועל הגדרה של מודל פעולה מתאים – כך יגדלו סיכוייו של הארגון להשיג את השינוי החברתי שהוא מעוניין ליצור.
נשמע ממש בנאלי, נכון?
אז זהו, שממש לא.
הרבה מאד ארגונים מאוהבים בדרך הפעולה שלהם או שהם פשוט רגילים אליה, ולכן מרגישים שאין לפקפק בה ואין לבחון אותה מחדש. כך יוצא שהארגון פועל שוב ושוב באותה הדרך כי זה מה שהוא מכיר ויודע לעשות, גם במצבים שבהם קהל היעד, הסביבה או הבעיה החברתית השתנו.
ארגון שרוצה לעשות שינוי חברתי חייב לבדוק את תיאוריית השינוי שלו כל חמש שנים לפחות, כי אולי מה שאנחנו עושים כבר לא רלוונטי לקהל היעד שלנו? אולי משהו השתנה בארץ שהופך דווקא אותנו ללא רלוונטים?
תיאורית השינוי יכולה להיות ארוכה ומורכבת, אבל אני רוצה להציע לכם להתמקד בהגדרה פשוטה ועניינית שעושה הרבה שכל. לשם כך תצטרכו לבדוק כמה דברים:
מזה כעשור מתמחה בפיתוח משאבים, ניהול שותפויות וקשרי קהילה בארגוני חברה אזרחית. אשמח לעשות זאת בשבילכם: