תיאוריית השינוי של ארגונים

לפני שאנחנו מתחילות לפתח משאבים, לפני שאנחנו מתחילות לעשות כל דבר שהוא, חשוב שנגדיר לעצמנו מהי תיאורית השינוי של הארגון. 

תיאורית השינוי היא הסבר רציונלי המקשר בין התוצאה שהארגון רוצה להציג לבין הפעולות שהארגון רוצה להשיג. ככל שתיאורית השינוי של הארגון מבוססת על בחינה עמוקה של הסוגייה החברתית בה הוא מבקש לטפל ועל הגדרה של מודל פעולה מתאים – כך יגדלו סיכוייו של הארגון להשיג את השינוי החברתי שהוא מעוניין ליצור. 

נשמע ממש בנאלי, נכון?

אז זהו, שממש לא.

הרבה מאד ארגונים מאוהבים בדרך הפעולה שלהם או שהם  פשוט רגילים אליה, ולכן מרגישים שאין לפקפק בה ואין לבחון אותה מחדש. כך יוצא שהארגון פועל שוב ושוב באותה הדרך כי זה מה שהוא מכיר ויודע לעשות, גם במצבים שבהם קהל היעד, הסביבה או הבעיה החברתית השתנו. 

ארגון שרוצה לעשות שינוי חברתי חייב לבדוק את תיאוריית השינוי שלו כל חמש שנים לפחות, כי אולי מה שאנחנו עושים כבר לא רלוונטי לקהל היעד שלנו? אולי משהו השתנה בארץ שהופך דווקא אותנו ללא רלוונטים?

תיאורית השינוי יכולה להיות ארוכה ומורכבת, אבל אני רוצה להציע לכם להתמקד בהגדרה פשוטה ועניינית שעושה הרבה שכל. לשם כך תצטרכו לבדוק כמה דברים:

 

  1. מהו המצב הרצוי מבחינתכם, כלומר מהי מטרת העל שלכם?
  2. מהי הנחת היסוד שלכם, כלומר על בסיס איזו הנחה אנחנו נשענים בהגדרה שלנו?
  3. מהו מודל הפעילות, או שיטת העבודה?
  4. מיהו קהל היעד?
  5. מהן התוצאות הרצויות של הפעילות שלכם, בטווח הקצר, הבינוני והארוך?
  6. מהי מידת השפעה של הפעילות שלכם על קהל היעד?

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

כתיבת תגובה

חגית שמלי
חגית שמלי

מזה כעשור מתמחה בפיתוח משאבים, ניהול שותפויות וקשרי קהילה בארגוני חברה אזרחית. אשמח לעשות זאת בשבילכם:

רוצים לדבר על זה?

כתבו אלי:

בואו נדבר דילוג לתוכן