פרסום, שיווק ויח"צ לעמותות

לפני לא-מעט שנים (טוב נו, לפי אלף שנים) עבדתי בארצות הברית בעולמות הפרסום והשיווק עם המותגים הכי חזקים וגדולים בארה"ב ובעולם. כשחזרתי לארץ ועשיתי הסבה לעולם העמותות והמגזר האזרחי, לא הבנתי איך זה שכל כך מעט תשומת לב מוקדשת לפרסום ושיווק בתחום הזה; כמה קשה א.נשים בעמותות עובדים, כמה תשומת לב מוקדשת למוטבים, למוטבות ולפעילויות ואיך בסוף – אף אחד בכלל לא יודע מזה.

פרסום, שיווק ויחסי ציבור הם כלים מרכזיים בתהליכי פיתוח המשאבים של הארגון. הרי לא הייתם חושבים לתת למנהלת התפעול שלכם לעבוד בלי מחשב או בלי טלפון, נכון? כנ"ל לגבי פרסום ויחסי ציבור: זו הדרך שלנו להראות נוכחות, אפילו אם היא רק דיגיטלית (וביננו – רוב הא.נשים נמצאים שם כל הזמן ממילא), לקדם את האג'נדה שלנו בציבור, לשמוע פידבקים ולגייס אלינו שותפים ותומכים מכל הסוגים.
אז נכון שפרסום ושיווק עולים כסף, אבל היום אפשר לעשות את זה גם לבד בלי השקעה כספית גדולה מדי, כי הרשתות החברתיות מאפשרות לנו להיות זמינים ונגישים באופן עצמאי ומבלי שנזדקק לשלם הון קטן על מודעה בעיתון או פרסומת בטלוויזיה.

אז איך עושים את זה?

 

 

  1. משקיעים בנכסים הדיגיטליים שלכם:

פותחים עמודים ברשת החברתית שמתאימה לכם ולקהל היעד שלכם. מתחילים להעלות לשם תכנים איכותיים עם תמונות מעניינות וסיפורים אמיתיים מהפעילויות שלכם. חייבות לעשות לעצמכן מנהג קבוע של פוסט אחד בשבוע לפחות, ועדיף שזה שיקרה בתיאום עם מנהל.ת מדיה או קשרי קהילה שלכם. אין לכם כסף להעסיק כזו? מצאו מתנדב.ת מתאים לשם כך.
אין לכם אתר? זה הזמן להכין אחד כזה, אתם לא יכולים להרשות לעצמכם שלא תהיה לכם נוכחות דיגיטלית. אתם לא חייבים לבנות אתר מושקע במיוחד, אפשר לבנות היום אתרים פשוטים למדי עם 4-5 עמודים על בסיס תבניות מוכנות.

  1. משקיעים בבנייה של ערוץ תוכן:

ערוץ תוכן יכול להיות כל אמצעי דיגיטלי שאתן שולטות בו ומנהלות אותו בצורה מוסדרת. זה יכול להיות ערוץ פודקאסטים, קבוצה מקצועית ברשת חברתית כמו פייסבוק, טלגרם או וואטסאפ. כל הרעיון הוא שתעלו לשם – באופן קבוע ככל האפשר – תוכן מקצועי ומעניין בנושא שקשור לפעילות שלכן. זה מאפשר לכן עוד זירות ליצירת קשר עם הציבור שלכן, הקהילה שלכן ואפילו התורמים והשותפים שלכן. אם יש לכם ערוץ תוכן מוצלח זה ימצב אתכם כגורמים משמעותיים בזירה, כאל שיודעים על מה הם מדברים, ויחזק את הסטטוס שלכם כלפי חוץ.

  1. משקיעים בערוצי תקשורת שמתאימים לשותפים שלכם:

קודם כל – ניוזלטר. הכי קל לתפעול ולניהול. זו דרך מצוינת לשמור על קשר עם כל בעלי העניין שלכם, וכמובן שאתם יכולים לשלוח מידע מפולח לפי קהלים ונושאים. אל תשכחו בסופו להניע לפעולה ולהזמין את הקוראות והקוראים לתרום, להתנדב, להצטרף – כל מה שנדרש לכם, וכמובן ללוות בפרטים מתאימים ליצירת קשר.

אבל לא רק ניוזלטר. חשוב להיות בקשר עם שותפים, תומכים וקהל היעד בכל אפיק אחר שמתאים להם. למשל לשלוח סרטון קצר ומרגש על הפעילות בוואטסאפ, לשלוח מייל עם קישור לכתבה מעניינת שפורסמה עליכן ועוד, להתקשר כשיש לכן משהו חשוב להגיד, או לקבוע פגישה קבועה בבית קפה לעדכונים והתייעצויות. הכי חשוב זה להתאים את אמצעי התקשורת לקהל היעד ולהעדפות שלו: אם אתם מתקשרים עם קהל מבוגר מאד שלא נמצא בדיגיטל אז בוודאי שלא תשלחו לו הודעות וואטסאפ, וזה לא משנה מה כתוב בהן. 

  1. משקיעים בפרסום בדיגיטל:

זה לא חייב לעלות הרבה כסף, אפשר לעשות פרסום בכל תקציב אם מבינים את קהל היעד ואת ההתנהגות שלו. אפשר להשקיע כסף בפרסום עבור פרויקט או אירוע שיא מסוים, ואפשר גם להשקיע באופן קבוע לאורך השנה. אני מכירה ארגונים שמשקיעים 500-1,000 ₪ בחודש בקידום ממומן בפייסבוק – זה לא נורא יקר, זה מאד מדיד, קל לראות מהם יחסי ההמרה ואפשר על בסיס זה להחליט איפה והאם כדאי להשקיע בהמשך. נסו היום פלטפורמות תוכן כמו טאבולה או אאוטבריין ואפילו תוכן שיווקי של ערוצי המדיה הדיגיטלית של עיתונים גדולים וחזקים. נכון שלא תעשו את זה מדי חודש, אבל פעם או פעמיים בשנה לא יעשקו לכם את התקציב השנתי.

  1. משקיעים ביחסי ציבור:

כדאי לשקול להעסיק משרד יח"צ, אם זה אכן מתאים לכן. זה יכול להיות לקראת אירוע שיא כלשהו שחשוב לכן לקדם, או למצוא דרך להעסיק בריטיינר לתקופה מתמשכת. מאמר דיעה של המנכ"לית בנושא שחשוב לכם לקדם יכול לעשות אפקט מדהים על ציבור הקוראים שלכם, אם הוא כתוב טוב ומופיע במקום הנכון. כנ"ל לגבי מאמר שתנסו להכניס לתקשורת לגבי מגמה או תופעה חדשה שהעמותה שלכם היא חלק ממנה. יצירתי, נכון? היתרון במשרד יח"צ הוא שהפרסום שלו נתפס כאובייקטיבי, לא כזה שמנסה למכור לכם משהו.

  1. משקיעים באירועים:

נכון שקורונה וכל זה, אבל מפגשים/ אירועים הם הזדמנות מצוינת להציג את הפעילות שלכן ולפרגן לעוסקים והעוסקות במלאכה. זה יכול להיות כנס מקצועי בנושא שאתם מקדמים יחד עם עוד ארגונים בשדה, זה יכול להיות ערב הוקרה למתנדבות, זה יכול להיות אירוע התרמה כמובן, אבל גם אירוע פתיחת שנה, חגיגות לציון מועד מסוים בחיי הארגון ועוד ועוד. תמורת עלות לא מאד גבוהה אפשר לייצר ערב מעניין שגם ימשוך אליו קהל מתאים, גם ימצב אתכן (שוב) כאוטוריטה בתחומכן, וגם תוכלו לפרסם ולקדם אותו בנכסים הדיגיטליים שלכן.

ברור שלא תוכלו להשקיע בכל האפיקים ביחד. אבל אם יש לכם תכנית אסטרטגית לארגון, ואם היא מלווה על ידי תכנית אסטרטגית לפיתוח משאבים – תוכלו לבחור בכל עת מה הכי חשוב לכן לקדם ולהשקיע בדיוק שם.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
חגית שמלי
חגית שמלי

מזה כעשור מתמחה בפיתוח משאבים, ניהול שותפויות וקשרי קהילה בארגוני חברה אזרחית. אשמח לעשות זאת בשבילכם:

רוצים לדבר על זה?

כתבו אלי:

בואו נדבר דילוג לתוכן